01 jul 2013
ABC staat voor auto’s, boten en caravans. De gemeente voert hiervoor een speciaal beleid. ‘De Spaanse Polder is een tamelijk bijzonder bedrijventerrein’, zegt Mieke Cornet, communicatiemanager bij de gemeente Rotterdam. ‘Het is niet alleen het grootste aaneengesloten terrein van Noordwest Europa. Maar er mogen zich ook bedrijven vestigen die elders in de stad niet welkom zijn. Dat zijn de bedrijven in de hogere milieucategorieën. Dat betekent dat er niet alleen aan de bedrijven, maar ook aan de omgeving strenge eisen gesteld worden. Alleen al daarom is de combinatie met detailhandel niet wenselijk.
De gemeente vindt dat detailhandel zoveel mogelijk in bestaande winkelgebieden moet plaatsvinden. Er is wel een uitzondering gemaakt voor de detailhandel die samenhangt met auto’s, boten en caravans. Onderdelen en accessoires hiervan mogen wel aan particulieren verkocht worden.
De Spaanse Polder geldt als vanouds als het Mekka voor autobedrijven. Van de achthonderd ondernemingen op het industrieterrein zijn er meer dan 140 gerelateerd aan de autohandel. Hoog tijd om er eens een paar te portretteren. Aan het woord Robert de Heer, manager fleetsales en verantwoordelijk voor de PR bij Goosen & Polderman en Mehmet Kolay, operationeel directeur van WestCam.
Pluijm in Pijnacker, Spiering in Ommoord en Toyota Goosen & Polderman in de Spaanse Polder opereren onder de vlag Toyota 010. We worden ondersteund door ons schadeherstelbedrijf in Bergschenhoek. Goosen & Polderman één van de grootste en modernste Toyota-dealers in de regio. In onze showroom hebben we niet alleen alle Toyota-modellen staan, maar ook jonge occasions.
Ik heb voorheen zowel in de autobranche als in diverse andere sectoren gewerkt. Sinds twee jaar ben ik hier actief voor de fleetsales en de PR. Daarnaast ben ik bezig met de duurzaamheidscertificering van het schadeherstelbedrijf.
Sinds jaar en dag zijn we hier gevestigd. Prima locatie, al zitten we niet in een natuurlijke loop. Dat wil zeggen dat het geen winkelgebied is waar mensen toevallig langs ons wandelen. Ze komen echt gericht naar ons toe. Meestal zoeken mensen op internet naar Toyota Rotterdam en komen dan op onze site.
Nou, niet meer dan gezonde concurrentie. Voornamelijk in gebruikte auto’s. Klanten komen bij ons voor Toyota. Wellicht hanteren we hier een hoger uurtarief dan niet merkgebonden bedrijven, maar het zou ook best zo kunnen zijn dat wij sneller en beter repareren. Verder gebruiken wij alleen originele Toyota onderdelen.
Slecht idee. Ik zou de spreiding handhaven.
Als de overheid dit toelaat en geen rekening houdt met de vergunning kan dat. Bij ons staan ze overdag allemaal op ons eigen terrein en ’s nachts binnen.
We zijn actief over de volle breedte van de auto-spectrum. Nieuwe auto’s, occasions, reparatie, onderhoud, schadeherstel en fleet service. Daarnaast bieden we ook diverse flexibele financiële constructies.
We kantelen langzaam van bezit naar gebruik. Automotive-bedrijven zullen in loop der tijd steeds meer een mobiliteitscentrum worden met veel flexibele concepten. De fabrikanten zullen daarin het voortouw moeten gaan nemen.
We hebben twee soorten bedrijven. WestCam is een garage waar we autoreparaties verrichten en op een steenworp afstand staat ons pand Stahlie-Cam Automaterialen. Verder hebben we nog twee automaterialenvestigingen aan de Mathenesserdijk en de Boezemlaan. We bieden een complete service voor particulieren en verzorgen apk’s voor autobussen en koeriersbussen, ook voor andere garages als zij daarvoor onvoldoende faciliteiten hebben.
Niet zo lang, sinds twee jaar. Na mijn opleiding aan de TU Delft was ik expat in de Verenigde Staten en Japan en werkte ik onder meer vijftien jaar voor Kenwood als hoofd software development.
Ondanks dat we geen showroom hebben, het is natuurlijk een werkplaats, weten mensen ons goed te vinden. Dat gaat meestal via mond-tot-mondreclame. En we zitten aan een drukke weg. Ik heb wel eens staan tellen, er komen toch zo’n 5.500 auto’s per dag langs. We hebben veel Turkse klanten, maar ik denk toch ook veertig procent Nederlandse klanten. De percentages groeien naar elkaar toe.
Nee, dat valt mee. Als je goed werk aflevert, naar je klanten luistert, transparant opereert en je flexibel opstelt, blijven je klanten je trouw.
Als een soort autoboulevard bedoel je? Commercieel gezien zie ik daar wel wat in, maar praktisch zie ik dat niet voor me. Veel bedrijven hebben hun bedrijfsterrein in eigendom.
Bij ons staan alle auto’s op ons eigen terrein. We hebben hierachter een terrein en we hebben onlangs het pand van de buurman erbij gekocht.
We zijn een familiebedrijf. Er werken zes familieleden bij ons. We hebben een sterke band met elkaar, kunnen goed met elkaar overweg en kunnen werkzaamheden van elkaar overnemen. Verder organiseren we ongeveer eens per kwartaal een seminar. Dan komen mensen van een bepaalde autofabriek iets vertellen over een interessant thema, bijvoorbeeld over het repareren van een automatische versnellingsbak.
We kantelen steeds meer van een reparatiemarkt naar een vervangingsmarkt. Door de toenemende arbeidskosten is het vaak goedkoper om een nieuw onderdeel in te bouwen dan het kapotte onderdeel te repareren. Ook de technologische ontwikkeling staat niet stil, we hebben dus meer behoefte aan knowhow van elektronische apparatuur.