Sluit menu

Betaald parkeren in aantocht

01 jul 2013

Er zijn plannen om in het Schiedamse deel van de Spaanse Polder betaald parkeren in te voeren.
Wat is nu de exacte status van die plannen? We vragen het aan Francisca Ruiter, beleidsadviseur van de gemeente Schiedam. Frank Kapsenberg, voorzitter van de Belangenvereniging Spaanse Polder (BVSP) reageert.

‘Het plan om betaald parkeren in te voeren, is niet nieuw. Dat dateert al uit 1999 toen het masterplan Schieveste werd opgesteld’, vertelt Francisca Ruiter, beleidsadviseur van de gemeente Schiedam. ‘We zijn al geruime tijd bezig met de herontwikkeling van het gebied tussen het spoor en de A20. De stadsregio wilde daar al een P&R-garage realiseren. Die is er nog niet, maar er is wel een parkeerterrein dat door Q-Park wordt geëxploiteerd. Tot voor kort kon je daar voor de zeer schappelijke prijs van 2,40 euro de hele dag parkeren.’ Toch kiezen forensen – die voor een belangrijk deel verantwoordelijk zijn voor de parkeerdruk in het Schiedamse deel van de Spaanse Polder – voor een plekje op het industrieterrein, omdat het daar gratis is. ‘Onlangs heeft Q-Park zijn tarief verdubbeld’, weet Ruiter. ‘Schiedamse ondernemers ondervinden nu de extra parkeerdruk van die maatregel en zijn het zat. We zijn met ondernemers in gesprek om ergens tussen 2014 en 2017 een vorm van betaald parkeren in te voeren.’

Rekening voor de ondernemer

Ondernemers in Schiedam en Rotterdam zijn fel tegen het genomen besluit. De primaire oorzaak van de overlast, de forensen die op het industrieterrein parkeren, wordt met betaald parkeren niet weggenomen vinden zij. ‘Je zou als gemeente ook een deal kunnen sluiten met Q-park, waarbij forensen gratis op het Q-park kunnen staan’, vindt BSVP-voorzitter Frank Kapsenberg. ‘Dan is het probleem als sneeuw voor de zon opgelost. Dat dat de gemeente geld kost, is juist. Maar nu met de Schiedamse maatregel wordt de rekening van het forensenverkeer neergelegd bij de ondernemer op een industrieterrein. Dat is niet zuiver.’

Atoomgeleerde

‘De gemeente Schiedam veroorzaakt met deze maatregel nog een probleem’, vervolgt Kapsenberg. ‘De grens van Schiedam en Rotterdam ligt op de middenstreep van de Strickledeweg. De Schiedamse helft is straks betaald parkeren, de Rotterdamse helft blijft vooralsnog gratis. Je hoeft geen atoomgeleerde te zijn om te raden waar de parkeerdruk dan komt te liggen.’ Ruiter: ‘Wanneer de invoering actueel wordt, zullen we contact zoeken met de Rotterdamse afvaardiging. Over de datum van invoering van betaald parkeren overleggen we met de Schiedamse ondernemers.’ Ook de vorm van het betaald parkeren is nog onderwerp van discussie. ‘Een bord met ‘verboden voor forensen’ is uitgesloten, maar er zijn vele andere – technische – mogelijkheden om ondernemers tegemoet te komen. Je kunt zorgen dat leveranciers en gasten altijd gratis bij je kunnen parkeren voor een bepaalde duur. Dat kan met een prepaid chipknip of met bezoekerskaartjes, zoals we dat al in Schiedam doen.’