Sluit menu

Betaald parkeren in de polder?

02 jul 2012

De herziening van beeldkwaliteitstrategie voor het Schiedamse deel van de Spaanse Polder vordert gestaag. Het overleg tussen ondernemers en de gemeente Schiedam verloopt constructief. Een van de strijdpunten is het parkeerbeleid. Hoe zorg je er voor dat je bedrijventerrein er aantrekkelijker uit gaat zien en dat er tegelijkertijd voor iedereen voldoende parkeer gelegenheid is? Gratis parkeergelegenheid als het even kan. Gemeente en ondernemers zoeken een oplossing.

In het Schiedamse deel van de Spaanse Polder hebben ondernemers last van ‘oneigenlijke’ parkeerders. Dat zijn automobilisten die elders moeten zijn maar hun voertuig parkeren voor de deur van de bedrijven. ‘Voornamelijk forensen die op het nabijgelegen station de trein of bus naar hun eindbestemming pakken en personeel van het scholencomplex aan de Parallelweg’, legt Rob Christiaanse uit. Hij is projecleider bij de gemeente Schiedam. ‘We hebben onderzocht dat zij ongeveer dertig procent van de beschikbare parkeerplekken innemen. Ze kunnen voor twe euro veertig per dag in de P&R-gelegenheid op het station hun auto stallen, maar ja, als het even verderop gratis kan, doen ze dat. Deze oneigenlijke parkeerders willen we weren uit het gebied.’

Regulering

Tegelijkertijd is een herziene beeldkwaliteitstrategie voor het gebied in de maak. Daarin staan maatregelen die het bedrijventerrein aantrekkelijker moeten maken voor gevestigde bedrijven, bezoekers en nieuwe investeerders. De rommelige openbare ruimte met plaatselijk caotisch parkeren is een ernstig knelpunt bij de herstructurering van het gebied. Het huidige aantal parkeerplaatsen neemt als gevolg van de kwaliteitsslag in de openbare ruimte af van de huidige 914 naar 777. Verder denkt de gemeente aan regulering. Geen maatregelen die het verstigingsklimaat verbeteren, zo lijkt het. ‘Maar dat is slechts schijn’, zegt Christiaanse. ‘Als we de oneigenlijke parkeerders weten te weren, zijn er genoeg parkeerplaatsen. Daarom ligt een parkeerregulering voor de hand.’

Paard

Een regulering betekent betaald parkeren en dus een lastenverzwaring voor de ondernemers. Christiaanse: ‘Je kunt ook maatregelen nemen om het autogebruik te beperken, dan vermijd je kosten. Veel mensen komen van dichtbij en het station ligt naast de deur. Ook kun je in plaats van op je eigen terrein op straat parkeren, tegen een schappelijk tarief. De vrijgekomen ruimte op het eigen terrein kun je dan gebruiken voor ondernemingsdoeleinden. Dat levert veel meer op dan het parkeren kost.’ Een hoge parkeerdruk is slecht voor de bereikbaarheid van de Spaanse Polder. Door de regulering daalt de parkeerdruk – van PenR en kantoren buiten het bedrijventerrein – met zo’n 275 auto’s, aldus cijfers van de gemeente Schiedam. De gratis parkeergelegenheid verder uitbreiden vindt Christiaanse het paard achter de wagen spannen. ‘Los van de kosten daarvan voor de gemeente, zou het ten koste gaan van de ruimte voor bedrijvigheid en economische ontwikkeling.’

Plannen

Mocht na een paar jaar blijken dat de parkeercapaciteit te krap is, dan kan de gemeente Schiedam snel een collectieve parkeermogelijkheid realiseren, zo verzekert Cristiaanse. Na het laatste overleg met de klankbordgroep – een dwarsdoorsnede van het ondernemersbestand – worden alle ondernemers in het gebied op de hoogste gesteld van de plannen. ‘Let wel’, zegt Christiaanse, ‘Die plannen moeten daarna nog wel allemaal door het college en door de gemeenteraad worden goedgekeurd.’

Melkkoe?

Ondernemers vrezen dat, als het betaald parkeren wordt ingevoerd, het tarief aanvankelijk misschien wel beperkt is, maar dat de prijzen al snel fors zullen worden verhoogd. Christiaanse: ‘Als er sprake is van betaald parkeren, wordt het zeker geen melkkoe. Het moet kostendekkend zijn. Bovendien staat de optie van een blauwe zone, waarbij je korte tijd gratis kunt parkeren, nog open. Dat ei is nog niet definitief gelegd.’

Ons probleem?

Ondernemers zeggen: ‘Het probleem wordt veroorzaakt door de oneigenlijke parkeerders. Nu wordt het opeens ons probleem en moeten wij betaald parkeren.’ Christiaanse: ‘Het probleem is de beperkte openbare ruimte. Het parkeren reguleren betekent dat degene die het meest profijt heeft van de beschikbare parkeerplekken daarvoor ook het meest betaalt.’

Betaald parkeren werkt als een waterbed

‘Ik ben tegen betaald parkeren omdat er een goed alternatief is. Met een blauwe zone zouden we als ondernemers namelijk kunnen leven. Dan kun je door een parkeerkaart te gebruiken, regelen dat iemand niet langer dan twee uur op een bepaalde plek kan staan. Zo worden oneigenlijke parkeerders geweerd en kan ons bezoek doorgaans kosteloos parkeren. Maar deze oplossing houdt in dat de gemeente Schiedam moet handhaven en dat de inkomsten van bekeuringen naar het Rijk vloeien. Maar moet de ondernemer dan voor dat probleem betalen? Betaald parkeren is voor de meeste bedrijven een aanzienlijke lastenverzwaring. Bovendien: als je betaald parkeren in het Schiedamse deel invoert, werkt dat als een waterbed. De massa verplaatst zich; men parkeert even verderop waar het nog wel gratis is.’

Betaald parkeren? Grote onzin!

‘We willen toch nieuwe ondernemers aantrekken? Betaald parkeren betekent een lastenverzwaring voor ondernemers. Dat is een zwieperd de verkeerde kant op. Het is ook niet bewezen dat het nodig is. Ik heb voorgesteld om een aantal straten eenrichtingsverkeer te maken. Dan kun je gestoken parkeren en dus meer parkeerplaatsen creëren. Verder zijn er veel meer uitritten van bedrijven dan nodig. Daar zou je ook auto’s kunnen parkeren. Ook zijn er trottoirs van wel vier meter breed, waar bijna nooit iemand loopt. Als je die versmalt, levert dat ook behoorlijk wat parkeercapaciteit op. Betaald parkeren invoeren is grote onzin. Temeer omdat ik denk dat oneigenlijke parkeerders hun auto’s op plekken gaan zetten waar het nog wel gratis is. Verder twijfel ik aan de uitvoerbaarheid ervan. In een van onze panden is Tapwacht van Facilicom gevestigd. Zij hebben wel 25 servicewagentjes die er gemiddeld drie keer per dag eventjes parkeren. Moeten die dan telkens betalen? Hoe ga je zoiets handhaven? Op het moment ontbreekt elke vorm van handhaving in Schiedam. Kijk, als je maakindustrie wilt, betekent dat gewoon veel autoverkeer. Er is een groot verschil tussen een theoretische oplossing en de praktijk. En ik ben van de praktijk.’

‘De handhaving is hier nul’

‘Ik denk dat door de aangepaste beeldkwaliteitsstrategie het uiterlijk van ons bedrijventerrein zal verbeteren. In het plan zijn zo’n zeshonderd parkeerplaatsen opgenomen. Als we het ‘oneigenlijk’ parkeren uitbannen, zou dat aantal voorlopig genoeg moeten zijn. Het is natuurlijk logisch dat forensen en schoolpersoneel ervoor te kiezen om gratis bij ons voor de deur te parkeren. Het P&R-tarief bij het station is slechts 1,50 per dag, maar per jaar scheelt ze dat toch zo’n 300 euro. Als je parkeren gaat reguleren, moet er wel gehandhaafd worden. Op het moment is de handhaving hier nul. Er zijn veel autobedrijven die parkeerplaatsen gebruiken om hun handelswaar uit te stallen. Dat moet ook aangepakt worden. Bij Modelstaal werken dertien mensen, waarvan er vijf met de auto komen. Drie mensen parkeren op eigen terrein, twee op straat. Als er echt niets anders mogelijk is dan betaald parkeren, dan moet dat maar. Maar dan niet voor meer 1,50 per dag, analoog aan het P&R-tarief.’