04 apr 2015
Schmidt Zeevis verhuist deze zomer van het centrum van Rotterdam naar de Spaanse Polder. Afslag 12 maakte alvast kennis met Marcel van Breda, directeur en mede-eigenaar van Schmidt Zeevis, en vroeg hem naar de plannen van het bedrijf. ‘In de polder kunnen we blijven groeien.’
De bouw van het nieuwe pand van Schmidt Zeevis aan de Matlingeweg is in volle gang, als we Marcel van Breda eind februari spreken. Architecten Nico Alsemgeest en Albert Jan Braakman tekenden voor het opvallende onderkomen dat aan de voorkant de vorm krijgt van een schip. Het is straks goed te zien vanaf de A20. ‘Als alles meezit kunnen we er op 1 juli in’, zegt Van Breda. ‘Vanaf eind augustus bedienen we onze klanten dan vanuit de polder.’ Van Breda en zijn compagnon Jos van Vuren waren al enkele jaren op zoek naar een nieuwe locatie. Op het Vasteland in het centrum van Rotterdam, waar Schmidt al bijna een eeuw is gevestigd, was de rek er volledig uit. Schmidt kocht in de loop der jaren diverse pakhuizen op aan de Zalmhaven om te kunnen blijven groeien. ‘Maar er is geen meter ruimte meer over’, zegt Van Breda. ‘Daarnaast is het qua aan- en afrijden van onze wagens nauwelijks meer te doen, en ook parkeren wordt voor onze klanten steeds moeilijker. Er zat dus niets anders op dan uit te wijken.’
Van Breda is niet rouwig om het noodgedwongen verlaten van het centrum. ‘Nee hoor, in de Spaanse Polder voelen we ons nog steeds met de stad verbonden’, zegt hij. ‘Er komen nu ook veel klanten van buiten Rotterdam naar onze ruimgesorteerde viswinkel op het Vasteland. Zij weten ons straks vast ook nog wel te vinden. Bovendien met de verkoop aan particulieren halen we maar een klein deel van onze omzet binnen. Meer dan negentig procent generen we via zakelijke klanten als horeca- en cateringbedrijven, hotelketens, rederijen en via de export.’
Met de nieuwbouw is in totaal 15 miljoen euro gemoeid. Met ondersteuning van een groep investeerders en een miljoenenlening van de ABN Amro slaagt Schmidt erin deze operatie te financieren. Daarnaast zal de actie Quotum 500 een flink bedrag gaan opleveren. Schmidt verkoopt daarvoor heipalen aan relaties van € 2.015,- per stuk. Een groot deel van de palen is al verkocht. Een deel van de opbrengst gaat naar het project The Ocean Cleanup van Boyan Slat. De TU-student bedacht een manier om in vijf jaar tijd zeven miljard ton ‘plastic soep’ uit de oceanen te halen. Met twee enorme drijvende armen wordt het ronddrijvende plastic verzameld. Schepen brengen het aan land waar het wordt gerecycled.
Van Breda: ‘Natuurlijk is zo’n nieuwbouwproject een enorme investering, en extra spannend gezien de moeilijke economische tijden. Toch hebben we er vertrouwen in dat het ons verder brengt. We verwachten op de nieuwe locatie straks weer te kunnen groeien, vooral omdat we daar efficiënter kunnen werken. We hebben er straks alles onder één dak: winkel, verwerkings- en distributieafdeling en opslag. We krijgen de beschikking over twee keer zoveel vloeroppervlak, een zee aan buitenruimte, en een eigen vrieshuis. Nu huren we nog een vrieshuis in Hardinxveld-Giessendam, en moeten we steeds op en neer met onze wagens. We hebben geen overspannen verwachtingen, maar vijf procent groei zit er zeker nog in.’
De verhuizing levert bovendien flinke bedrijfsbesparingen op. Marcel van Breda rekent voor: ‘We betalen nu vele tonnen per jaar aan huur, straks niet meer. Daarnaast vervallen de hoge kosten voor onze parkeervergunningen, maar liefst een halve ton per jaar. Ook de transportkosten gaan flink omlaag. Reken maar uit, nu duurt het gemiddeld 21 minuten voordat we met onze wagens op de snelweg zitten, straks maar drie minuten. En dat keer negentig (autoritten) per dag. Ook dat tikt lekker aan.’