02 jul 2012
Krap een jaar geleden besloten Marcel Kool en Monique Peek hun bedrijf Broodjestijd te verhuizen van het Scheepvaartkwartier naar de Spaanse Polder. ‘Een goede zet’, zegt het cateraarsduo. ‘Vooral de uitvalswegen zijn prima. Binnen tien minuten zit je midden in de stad, in Schiedam of in Capelle.’
Marcel richtte Broodjestijd op in 2004. In relatief korte tijd werd het bedrijf een bekende broodjesbezorgdienst en cateraar in Rotterdam en omstreken. Marcel: ‘We zaten op het Vasteland in het Scheepvaartkwartier, waar we ook een lunchroom dreven. Schmidt Zeevis was onze buurman.’ Monique vult aan: ‘Toch zagen we dat door de crisis de klandizie van de lunchroom behoorlijk terugliep, zoals dat overigens in de hele horecasector het geval is. We hebben ons bezonnen over de toekomst. Na onderzoek bleken we de positieve resultaten vooral in catering en bezorging te halen, dus besloten we de lunchroom af te stoten. Dat betekende ook dat we met een kleinere behuizing toe konden.’
Monique oriënteerde zich op de vastgoedmarkt en schreef een aantal eigenaren van leegstaande bedrijfsunits aan. Zowel in Capelle aan den IJssel als op verschillende plekken in Rotterdam. Omdat er veel leegstand onder bedrijfspanden is, verwachtte ze een goede respons. ‘Gek genoeg belde niemand mij terug. Alleen de eigenaar van deze units aan de Graafstroomstraat.’ Marcel: ‘Er zijn hier achttien units van ongeveer 100m2, die onlangs zijn gerenoveerd. Ongeveer de helft is te huur, de andere helft is te koop. Om uitwassen te voorkomen, worden bedrijven die zich hier willen vestigen zorgvuldig geselecteerd. Op het plein hier is een diverse pluimage aan bedrijven gevestigd: een loodgietersbedrijf, een vloerenlegger, een evenementenorganisatiebureau en iemand die handelt in bedrijfskleding bijvoorbeeld.’
Broodjestijd mag dan de frivole naam zijn van het bedrijf, het dekt allang niet meer de lading, vindt ook Marcel: ‘We leveren ook gebak, koude buffetten, warme maaltijden, meubilair, sta- en buffettafels, servies, bestek en glazen. Eigenlijk alles om een bedrijfsborrel of -feest tot een succes te maken.’ Monique: ‘We werken samen met Bakker Jan van Ballegoie, Kruidenier Food Services en Van den Berg Vleeswaren BV. Allemaal hebben we kwaliteit en duurzaamheid hoog in ons vaandel. We verkopen zoveel mogelijk EKO-fruit, seizoensgroente en biologische of fair trade-producten.’
Alleen hebben we geen vitrine of zo. Maar als je van tevoren een mailtje stuurt, zetten we de bestelling voor je klaar. Dat gebeurt veel bij nieuwe klanten die we in de Spaanse Polder kregen.’ Monique: ‘Gelukkig zijn ook veel oude klanten uit het Scheepvaartkwartier bij ons klant gebleven. We hebben twee chauffeurs in dienst die de bestellingen afleveren. Niet alleen in de regio. We hebben bijvoorbeeld een raamovereenkomst met een groot landelijk opererend bouwbedrijf. Voor hen bezorgen we van Groningen tot Limburg. Eens per jaar verzorgen we het TedxRotterdamsymposium dat in het nieuwe Luxor wordt gehouden. Daar leveren we zo’n vierduizend broodjes. Ik ben er wel een beetje trots op als ons dat weer is gelukt.’
Monique Peek, werkte voorheen op een accountantskantoor en koos er in 2009 voor om zich te richten op de financiële aspecten, de offertes en de personeelszaken van Broodjestijd.
Favoriete broodje: tonijnsalade.
Marcel Kool, van huis uit banketbakker en oprichter van Broodjestijd. Richt zich op de productie en de inkoop.
Favoriete broodje: filet americain.