Sluit menu

¡Bienvenido! Machinefabriek J. Poot B.V.

01 nov 2013

In 1963 vestigde zich in de Graafstroomstraat de machinefabriek Steur en Van der Veer. Iets meer dan dertig jaar later kocht Sjaak Poot het bedrijf en noemde het – niet verwonderlijk – Machinefabriek J. Poot B.V.  Wat begon met één werkplaats en drie man personeel, groeide uit tot een bedrijf met vier werkplaatsen en circa 35 medewerkers.
‘En we willen nog verder groeien’, zeggen beide directeuren Sjaak Poot en Ferry Brakel.

Van oorsprong is Sjaak verwarmingsmonteur en lasser. Al vroeg begint hij voor zichzelf, wat later een goede keuze blijkt te zijn. Mede-directeur Ferry Brakel werkt al vanaf zijn dertiende mee in het bedrijf van zijn oom. Hij begon als vakantiekracht, haalde in de loop der tijd zijn HTS-diploma en werkte zich op tot directeur. 

Alles onder één dak

Machinefabriek Poot staat bekend als een veelzijdige en flexibele organisatie voor verschillende technische oplossingen. Ferry verduidelijkt: ‘Ons werk varieert van machinale bewerkingen, plaat- en constructiewerk tot leidingsystemen, elektrotechniek, hydrauliek, machinebouw en onderhoudswerkzaamheden. Daarnaast beschikken wij over een eigen engineeringsafdeling die maatwerkconstructies in 3D ontwerpt. Zo hebben we dus alle disciplines onder één dak.’

Sjaak: ‘Onze klantenkring is net zo divers als ons productenpalet. We werken voor grote offshore-organisaties, maar ook voor ziekenhuizen, laboratoria, liftfabrikanten en producenten in de voedingsmiddelenindustrie. We hebben overigens ook een behoorlijke klantenkring en leveranciers hier om de hoek in de Spaanse Polder.’ 

Werkmaatschappijen 

Poot bezit verder een aantal werkmaatschappijen. Onder de naam SP-Acces worden installaties geleverd en gemonteerd voor toegangstechniek van terreinen en gebouwen. ‘We hebben het dan bijvoorbeeld over snelsluitende hekken (speedgates) en roadblockers’, licht Ferry toe. ‘Verder produceren we railbaansystemen voor de gevelreinigingsbranche.’ Velgedo is een andere werkmaatschappij, die zich bezighoudt met onderhoud aan machines in de voedingsindustrie. Een derde werkmaatschappij, Electro Inspections, verzorgt gereedschapkeuringen volgens de NEN 3140-norm. 

Bereikbaarheid

Beide heren zien de toekomst met vertrouwen tegemoet. Sjaak: ‘We hebben hier een uitstekende locatie, ondanks de toenemende filedruk. Een knelpunt is de brug van de A20, waar we van onze vestiging op uitkijken. Als die open is, zie je het vastlopen. Ook van klanten horen we vaak verhalen dat ze over het kleine stukje van hier naar Capelle aan den IJssel – normaal tien minuten – een uur hebben gedaan. Maar de verwachting is dat de verkeersdruk op de A20 straks flink zal verminderen als de A4 eenmaal is doorgetrokken.’ 

Fietsenplan

Wat doet het bedrijf zelf om de filedruk te verminderen? ‘Het is zo dat tweederde van onze medewerkers met de auto komt’, bekent Ferry. ‘Maar dat betekent ook dat er ongeveer tien op de fiets komen. Zij hebben vrijwel allemaal deelgenomen aan een bedrijfsfietsenplan. Het is in onze branche niet praktisch om met flexibele werktijden te gaan werken. We richten ons op onze klanten en beginnen dus om half acht. Dat is vóór de eerste file. Als onze medewerkers ’s avonds naar huis gaan, rond halfvijf, moeten ze wel vaak aansluiten. Onze vracht- en bedrijfswagens rijden alleen in de spits als het écht niet anders kan.’

Parkeerprobleem 

‘Als we het over bereikbaarheid hebben, moet ik wel het parkeerprobleem in de Graafstroomstraat aansnijden’, vindt Sjaak. ‘Dat begint ernstige vormen aan te nemen. Omdat ook medewerkers en klanten van onze buurbedrijven in deze straat hun auto kwijt moeten, wordt er dikwijls op de stoep geparkeerd.’ Daar wil de directeur graag iets aan doen. ‘Ik heb al geruime tijd geleden mijn verbouwings- en uitbreidingsplannen bij de gemeente gepresenteerd, maar de verantwoordelijke afdeling hult zich sindsdien in stilzwijgen. We willen graag aan de Industrieweg onze nieuwe entree maken en de keerkom die hier langs ons pand ligt dempen, omdat die toch niet wordt gebruikt. Die extra oppervlakte van 1.300m2 kunnen we dan gebruiken voor materiaalopslag en parkeerruimte. Dat zou het parkeerprobleem in Graafstroomstaat voor een groot deel oplossen.’