08 dec 2014
Van Schagen B.V. biedt al sinds 1947 alle mogelijke oplossingen op het gebied van kunststoffen. Als een van de eersten vestigde het bedrijf zich in de Spaanse Polder. De huidige directeur, Corné Duivenvoorden, kocht het bedrijf in aan het begin van dit millennium. Waarom? ‘Omdat ik er verliefd op werd.’
Verliefd? ‘Ja’, legt Duivenvoorden uit: ‘Op de mogelijkheden die het bedrijf biedt. We maken gebogen ramen voor de scheepvaartindustrie, voor jachten en rondvaartboten, maar we produceren ook lampenkappen, gebogen balies, displays en kunststofbeplating voor de carrosserie van ME-busjes. Een ontzettend uitgebreid palet.’ Van Schagen beschikt over een breed assortiment aan kunststoffen – denk bijvoorbeeld aan acrylaat, polycarbonaat, petg, abs en pvc – en kiest daaruit het meest geschikte materiaal voor de toepassing. Het materiaal kan daarna worden bewerkt. Zagen, boren, draaien, CNC-frezen, buigen, warm vervormen, lijmen en polijsten zijn daar voorbeelden van.
Van Schagen levert onder meer de bewegwijzeringborden voor de ANWB, de NS en de Rotterdamse Metro. ‘Die moeten oersterk, slagvast en vuilafstotend zijn. We produceren niet alleen het fysieke bord, ook het ophangsysteem, het aluminium frame en de eventuele verlichting en anti-graffitycoating leveren we erbij. Daarvoor hebben we eigen mallen en matrijzen en assemblagefaciliteiten. Duivenvoorden: ‘Neem bijvoorbeeld de borden met verlichting bij de nieuwe Quartronde, die zijn hier gemaakt.’
Grondlegger Jan van Schagen vestigde zich begin zestiger jaren in de Spaanse Polder, aan de Graafstroomstraat. ‘Een prima plek die goed bereikbaar is’, vindt Duivenvoorden, alhoewel hij in 2009 ernstig twijfelde of het bedrijf wel in de polder moest blijven. ‘Voor het verwezenlijken van onze toekomstplannen – meer focus op ex- en interne bewegwijzering, die in hogere mate digitaal wordt aangestuurd – hadden we meer ruimte nodig dan hier voorhanden was. We hebben verschillende scenario’s bekeken. Dat we toch zijn gebleven had een aantal redenen. We zijn een echt Rotterdams bedrijf met twaalf intern opgeleide medewerkers die in de buurt wonen en die we niet kwijt willen. Daarnaast besloot onze buurman SEW Eurodrive ook te blijven en zijn pand op te knappen en een deel aan ons te willen verhuren. En, niet te vergeten, de Spaanse Polder heeft door de revitalisering in de afgelopen jaren een betere uitstraling gekregen.’
De kunststofbehandelingen die Van Schagen uitvoert zijn bijzonder en vereisen vakmanschap. ‘Er is geen opleiding voor kunststofbewerking zoals wij dat doen’, vertelt Duivenvoorden. ‘Ons ambacht schurkt het meest aan tegen houtbewerking. Vandaar dat we als erkend leerbedrijf van het Hout- en Meubileringscollege constant twee stagiaires opleiden. In plaats van hout krijgen ze hier kunststof als materiaal om mee te werken. De een vindt het niks, de ander vindt het prachtig.’
Ondank zijn directeurschap is Duivenvoorden nog steeds nauw betrokken bij het operationele deel van het bedrijfsproces. ‘Ik denk graag mee over hoe we dingen slimmer kunnen aanpakken. Hoe we scheepsruiten of luiken kunnen maken die een enorme waterdruk kunnen weerstaan bijvoorbeeld. We blijven innoveren.’ Ook Diergaarde Blijdorp klopt geregeld aan bij Van Schagen, die speciale kwallenbakken en een wand in het zeeleeuwenverblijf bedacht en produceerde. Duivenvoorden licht toe: ‘Het zeeleeuwenverblijf moet af en toe schoongemaakt worden, maar de speelsheid van de zeeleeuwen bemoeilijkt dat soms. Nu hebben we meegedacht over een tijdelijke scheiding in dat verblijf zodat duikers er goed kunnen reinigen. Van welk materiaal maak je dat, welke bevestigingen gebruik je? Zulke projecten doen een beroep op je innovativiteit en houden het werk uitdagend.’