Sluit menu

Hoezo crisis?

04 jun 2012

Orga: Een hoge olieprijs en innovatieve kracht

Aan de Strickledeweg in Schiedam ligt Orga. Een bedrijf dat navigatiesystemen en hightech licht-, geluid- en radarbakens ontwikkelt voor de olie & gas, petrochemische en windturbine-industrie. Begonnen in 1972 als servicebedrijf voor de offshore, groeide Orga in 40 jaar uit tot een internationale marktleider.

Cors Dieterich, general business manager bij Orga, legt enthousiast uit wat het bedrijf nu precies doet: ‘We maken lichtbakens, geluidbakens zoals misthoorns en radarbakens voor olie & gasplatforms en windturbines op zee. Voor hoge obstakels op het land zoals de Euromast en windturbines maken we lichtbakens. Daarnaast produceren we navigatiesystemen voor helikopterlandingsplaatsen op zee. Het doel van deze systemen is te voorkomen dat schepen en vliegtuigen tegen een obstakel botsen met alle rampzalige gevolgen van dien. We leveren deze systemen wereldwijd aan grote oliemaatschappijen en windturbinefabrikanten’.

Wind mee

Orga groeide in de laatste drie jaar van ongeveer 100 naar ruim 150 medewerkers en kocht een aanpalend terrein op voor verdere uitbreiding. Het bedrijf heeft kennelijk de wind mee. ‘Dat klopt’, zegt Dieterich,’ wij hebben baat bij de huidige hoge olieprijs. Veel grote olie- en gasvelden raken ‘leeg’ maar door de hoge olieprijs wordt het rendabel om de kleine veldjes in de buurt aan te boren. Dat betekent een toename van het aantal kleine productieplatforms en dus meer vraag naar onze producten. En omdat de prijs van elektriciteit meestijgt met de olieprijs, is het klimaat ook gunstig voor de aanleg van meer windturbine parken.’

Concurrentie

Van concurrentie heeft het bedrijf weinig te vrezen. Dieterich: ‘Wereldwijd zijn er hooguit drie concurrenten waar we rekening mee moeten houden. Wij onderscheiden ons door het bieden van kwalitatief hoogwaardige totaaloplossingen. De klant betaalt iets meer bij aanschaf maar krijgt daar een systeem voor dat onder de meest extreme omstandigheden betrouwbaar is. En dat is lucratief want reparaties zijn vaak zeer kostbaar.’

Research & Development

Kenmerkend voor Orga is de innovatieve kracht. ‘Wij hebben een grote R&D-afdeling van 18 fte en er is intern een goed samenspel tussen inkoop en ontwikkeling. Innoveren in deze tak van sport vergt forse investeringen, veel knowhow en een lange adem. Bijna niemand doet het. Wij wel en daarmee blijven we de concurrentie voor.’ Zo begon Orga in de jaren ’90 aan de ontwikkeling van een nieuw navigatiesysteem voor helikopterlandingsplaatsen op booren productieplatformen. Inmiddels is dit systeem de internationale norm. Ook bedacht Orga een product om de lichtbakens op windturbines in een windpark gelijktijdig te laten flitsen. En in het eigen lichtlab deed het bedrijf uitgebreid onderzoek naar de toepassing van led-licht in de producten.’

Bedrijfscultuur

Een andere belangrijke factor die bijdraagt aan het succes van Orga is volgens Dieterich de bedrijfscultuur. ‘Mensen krijgen hier de ruimte om zich te ontwikkelen en blijven daardoor lang bij ons werken. Voor de opbouw van kennis en ervaring binnen het bedrijf is dat gunstig. Ook het management van Orga is een stabiele factor. Dat geeft veel vertrouwen en loyaliteit bij klanten en toeleveranciers voor langdurige samenwerkingsverbanden.’