Sluit menu

Kijkje in de keuken bij Fred en Max

09 dec 2016

Wie van bedrijventerrein Noord-West naar de Spaanse Polder rijdt, of vice versa natuurlijk, kan de nieuwe gevel met de grote witte letters aan de Matlingelaan niet missen: FM Horeca & Grootkeukens. Directeur Max Peperkoorn vertelt wat er achter deze façade schuilgaat. 

FM staat voor Fred en Max. De voornamen van beide directeuren Fred Overkleeft en Max Peperkoorn. Het duo, gepokt en gemazeld in de grootkeukenbranche, besloot om net na de millenniumwisseling zelf een bv op te richten. ‘We vullen elkaar goed aan’, legt Peperkoorn uit. ‘Dat moet ook wel, want als je samen een bedrijf runt, ga je wel een soort huwelijk aan. Fred is van de techniek. Zelf heb ik twee linkerhanden, maar wel een horeca-achtergrond. Daarom kan ik klanten goed adviseren over benodigdheden in horecakeukens en de routings daarin.’ 

Totaalconcept

In 2000 begon het duo in Berkel en Rodenrijs, waarna ze voor vijftien jaar neerstreken op bedrijventerrein Noord-West. ‘Omdat we een gezonde gestage groei doormaken, werd het daar te klein en was uitbreiden niet mogelijk. We hadden ons oog laten vallen op dit leegstaande pand aan de Matlingeweg. Na een grondige verbouwing zijn we hier in april ingetrokken.’ 

Trend

‘Hoe die groei tot stand kwam? Dat houdt verband met de trend die zich eigenlijk al jaren aftekent: de klant wil ontzorgd worden. In het begin leverden we grote horecakeukens, maar kregen we steeds vaker vragen als: jullie sluiten alle apparaten toch wel aan? En als er een storing is, lossen jullie dat toch wel op? Daarom hebben we in de loop der tijd een onderhoudsafdeling opgezet. Vervolgens kregen we de vraag of we ook een totaalconcept van de inrichting konden maken. Met meer kleur en wat andere materialen. Vandaar dat we er in december 2008 ontwerpers en interieurbouwers bij hebben gekregen.’ De afdelingen Grootkeukens en Service & Onderhoud – achttien mensen – opereren vanuit Rotterdam. De designstudio en de afdeling Interieurbouw – dertien medewerkers – zijn gevestigd in Eindhoven. 

De eigen ‘bedrijfskantine’, waar de Rotterdamse club gezamenlijk luncht, laat een groot aantal interieurmogelijkheden zien. ‘De tafelbladen zijn in de lengte doorgezaagde en afgelakte boomstammen en het onderstel bestaat uit afgezaagde steigerpijpen. Verder is er zowel roestvrijstaal, stof als leer gebruikt.’

Kønig 

Het FM-klantenbestand is zeer divers: van advocatenkantoor tot ziekenhuis en van raffinaderij tot crematorium. Peperkoorn: ‘Voor hen ontwerpen, bouwen, verbouwen, restylen en onderhouden we niet alleen bedrijfsrestaurants, horeca-keukens en instellingskeukens. Maar ook restaurantmeubilair, receptiebalies, directiekamers of hele interieurs. De meubels maken we in Eindhoven of importeren we van onze Europese leveranciers. Kwaliteit is het sleutelwoord. We gaan daarom regelmatig in hun fabrieken kijken hoe zij werken.’ 

Ook heeft FM een eigen private label – Kønig – in het leven geroepen. ‘Een frisse kook- en baklijn met koel- en vriesapparatuur, combi-ovens en  vaatwassers; een totaalpakket voor de horeca en grootkeukenmarkt. Alle materiaal voor een project wordt in Rotterdam verzameld en vanuit onze 220 m2 grote hal gedistribueerd.’

Tip

Heeft Peperkoorn nog een goede tip voor ondernemers? ‘Twee zelfs. Zorg dat je misbaar bent. Dit bedrijf kan ook zonder beide directeuren voortbestaan. En zorg dat je blijft innoveren. Dat is essentieel voor de continuïteit. Het gevaar is, en dat weet ik uit eigen ervaring, dat de aandacht voor nieuwe dingen gemakkelijk ondergesneeuwd raakt in de dagelijkse beslommeringen. Dus maak tijd voor innovatie.’