24 jul 2017
Als je havenkraan mankementen vertoont, wie bel je dan? Veel containerterminals in de Rotterdamse haven toetsen dan het nummer van Jack van Wingerden in. Kennis, kwaliteit en service zijn drie kernwoorden bij zijn bedrijven BBS Industrie en Verspanen bv. ‘Klanten waarderen het als je 24/7 paraat staat.’
BBS Industrie en Verspanen bv zijn gespecialiseerd in het bewerken van werktuigbouwkundige onderdelen. Van het frezen van glijplaten en het draaien van lagerbussen tot het bewerken van remvoeringen, frictieringen, cilinders en kabelschijven. ‘Maar we maken de producten ook zelf’, voegt Van Wingerden eraan toe. ‘Van ontwerp tot prototype en de uiteindelijke bewerking tot een eindproduct.’
Beide bedrijven zijn nu nog gevestigd aan de Thurledeweg, maar er zijn ontwikkelingen. Verspanen bv is onlangs verkocht aan het Chinese staatsbedrijf ZPMC, Shanghai Zhenhua Heavy Industries Co.Ltd. ‘Dat is ’s werelds grootste producent van zwaar havenmaterieel’, legt Van Wingerden uit. Het Chinese bedrijf wil zich meer toeleggen op service en heeft al een aantal kantoren in Europa. ‘Zij kregen er lucht van dat de containerbedrijven de kraanonderdelen die ze van ZPMC hadden gekocht, door ons lieten reviseren, repareren of vervangen. Logisch’, vindt Van Wingerden, ‘als het onderdeel heen en weer zou moeten naar China voor reparatie, zou het veel te lang duren voor de kraan weer operationeel is. ZPMC werd eerst klant bij ons. Dat beviel kennelijk zo goed dat ze het nu, na anderhalf jaar onderhandelen, hebben gekocht.’ Van Wingerden (51) blijft wel nog vijf jaar directeur, voornamelijk om zijn kennis over te dragen. Het BBS-onderdeel dat op de Thurledeweg is gevestigd, verhuist naar Hendrik Ido Ambacht. ‘BBS Industrie heeft ook nog een vestiging in Europoort waar we met veertien monteurs tandwielkasten reviseren.’
De Chinese interesse in Verspanen bv is wel te verklaren. Van Wingerden spreekt de taal van zijn afnemers. ‘Ik loop al meer dan dertig jaar in de haven rond. Heb altijd goed opgelet, veel geluisterd naar oudere medewerkers en van hen de fijne kneepjes geleerd. Bovendien heb ik de contacten die ik opdeed goed onderhouden. Ik zag de haven groeien en dacht “daar zit handel in”. Eigenlijk zijn we met de haven meegegroeid; we hebben nu meer dan twintig medewerkers in dienst.’
‘En’, gaat Van Wingerden verder, ‘we staan erom bekend dat we problemen snel oplossen. Vaak neem ik zelf poolshoogte, klim in de kraan en geef een oordeel over het kapotte onderdeel. Kan het worden gerepareerd of moet het vervangen worden en hoe lang duurt het voor de kraan weer draait? We tekenen het onderdeel uit, zetten het in de computer, zodat we het voor een eventueel volgende keer kunnen terugvinden. Het kapotte onderdeel maken we zelf na. Onlangs hebben we een innovatief systeem ontwikkeld, waardoor we de slijtage op de wielen van havenkranen aanzienlijk kunnen terugdringen.’
Wat is het geheim van het succes van Verspanen bv? ‘Kwaliteit en innovatief vermogen, maar ook eerlijkheid en het dag en nacht klaarstaan voor klanten zijn belangrijk. Al is me dat laatste zo’n tien jaar geleden behoorlijk opgebroken’, geeft Van Wingerden toe. ‘Ik heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel, dat zit in mijn aard. Ik werd jong vader en moest zorgen voor brood op de plank. Daarom heb ik altijd heel veel gewerkt. Elf uur per dag was geen uitzondering. En dan deed ik in het weekend nog de administratie. Dat wordt vanaf nu anders. Ik kijk uit naar een aantal vrije weekenden.’