Sluit menu

Vlees met karakter

10 okt 2016

Goedegebuur Vlees Rotterdam levert al 65 jaar hoogwaardig rundvlees en kreeg eind vorig jaar de prestigieuze Rotterdamse ondernemersprijs. Wat zijn de succesfactoren? ‘Specialisatie, automatisering en de drive om voortdurend te willen verbeteren’, vertelt algemeen directeur Michiel Goedegebuur (35). ‘En de keuze voor de wat vettere en betere melkkoe.’

Goedegebuur verwerkt op het Groothandelsmarktterrein in de Spaanse polder wekelijks zo’n 750 ton rundvlees. Negentig procent daarvan is bestemd voor de export. Producten komen onder meer terecht bij cateringbedrijven, restaurantketens en de vleeswarenindustrie.

Achtervoet

De keuze voor specialisatie – die achteraf zeer succesvol is gebleken – kwam min of meer nood-gedwongen tot stand. ‘Vanwege overcapaciteit is de sector in 1995 grondig gesaneerd’, vertelt Michiel. ‘Mijn vader en oom hebben toen een strategische keuze gemaakt om zich louter toe te leggen op het verwerken van achtervoeten van hoogwaardige melkvee- en dubbeldoelrassen. Hieruit komen de luxere delen van het rund voort zoals ossenhaas, entrecote, rib-eye en (kogel)biefstuk. ‘Het vlees van de wat vettere melkkoe van middelbare leeftijd heeft het meeste karakter’, legt Michiel uit. Goedegebuur selecteert haar voornamelijk Duitse, Nederlandse en Oostenrijkse leveranciers zorgvuldig en gaat lange termijn partnerships met hen aan.

Innovaties

Naast bovengenoemde strategische zet is kostenbeheersing in deze zeer competitieve markt erg belangrijk. Michiel voerde daarom verschillende innovaties door op het gebied van informatietechnologie. ‘Automatisering speelt bij het uitbenen, uitsnijden en consistent categoriseren van het vlees een grote rol. We hebben bijvoorbeeld een gerobotiseerd opslagsysteem en een intelligente snijlijn. Dat laatste houdt in dat we van alle activiteiten van onze medewerkers gegevens verzamelen. Hoe snel en hoe goed zijn zij in verschillende aspecten van hun werk? Met behulp van die gegevens kun je beslissingen nemen, medewerkers belonen of bijscholen. Ze reageren veelal positief en vinden een competitief element juist leuk.’

Uitdagend en dynamisch

Michiel werkt nu ruim zeven jaar ‘in de zaak’; de laatste drie daarvan staat hij aan het roer. Hij studeerde bedrijfskunde en was in vorige functies business analist en register controller ‘We hebben ons altijd gericht op continuïteit. De winst ging altijd voor een groot deel terug in de zaak om in nieuwe technologieën te investeren. Of je die investeringen terugverdient, is lastig hard te maken. Al probeer ik dat vanuit mijn achtergrond juist wel in kaart te brengen. We hebben onze processen geanalyseerd en kritieke prestatie-indicatoren vastgelegd. We gaan altijd voor lange termijn relaties, ondanks dat de prijzen variabel zijn en ook de productmix per dag varieert. Ondernemersrisico’s blijven altijd bestaan. Dat maakt het uitdagend en dynamisch.’

Zelfsturing

Goedegebuur werkt met een jong management team. ‘Goede mensen die meer verantwoordelijkheden krijgen. Managers die sturen op resultaat en dankzij onze automatisering inzicht hebben in de prestaties.’ Wat zijn de toekomstplannen? Goedegebuur kocht onlangs een naastgelegen kavel van 12.000 vierkante meter. ‘Met de aankoop kunnen we uitbreiden als we dat willen. Het is niet het directe plan om overnames te doen of aanverwante activiteiten te ontplooien. Voortdurend verbeteren is altijd onze missie geweest. Dat blijft zo. We willen liever ons rendement verhogen; wat we doen elke dag beter doen.’