01 jan 2013
Op de locatie aan de Giessenweg produceert Mebin zo’n 80.000 m3 betonmortel per jaar. Daarvoor is een aanvoer van 160.000 ton aan zand en grind nodig. Dat gebeurt over water. ‘Onze levensader’, aldus Mebin-vestigingsmanager Henk van Holten.
Mebin maakt deel uit van de Duitse Heidelberg Cement Groep, een onderneming met zo’n 55.000 medewerkers. Het bedrijf is actief in drie segmenten: cement (ENCI), zand en grind (Sagrex) en betonmortel (Mebin). Mebin heeft in Nederland dertig productielocaties, waarvan vier in Rotterdam. ‘Eén in Europoort, één op de Maasvlakte, één op de Waalhaven en eentje in de Spaanse Polder’, vertelt Henk van Holten, vestigingsmanager van deze vier locaties.
Per jaar leggen zo’n 130 schepen aan bij de Mebinsteiger. ‘De Alblashaven is onze levensader. Een keiharde voorwaarde voor ons productieproces hier in de Spaanse Polder. De haven heeft een aanzienlijke diepgang. Voordelig voor ons en onze klanten.’ Van Holten legt uit: ‘Hoe meer diepgang, hoe groter het schip, hoe goedkoper de grondstoffen en het eindproduct.’ Logistieke soepelheid is onontbeerlijk voor Mebin. Nadat het zand en grind met kranen uit het schip is gelost, wordt het opgeslagen in arena’s en bunkers. Om er mortel van te maken krijgen de grondstoffen nog wat toevoegingen waarvan water de belangrijkste is. ‘Omdat het product daarna snel uithardt, kunnen we geen voorraad aanhouden. Het moet dus meteen per vrachtauto – er vertrekken er circa 8.000 per jaar vanaf deze locatie – naar de plek van bestemming worden gebracht.’
Het is geen geheim dat de bouwsector een niet al te florissante periode doormaakt. Wat merkt Van Holten daarvan? ‘Ik vervul deze functie nu tweeënhalf jaar en heb al tweemaal een kleine reorganisatie moeten doorvoeren. Het is een voordeel dat we over verschillende productielocaties beschikken. Daardoor zijn we flexibel en kunnen we opdrachten bundelen. Vanzelfsprekend letten we nu nog meer op onze kosten, maar belangrijker is dat we nieuwe producten ontwikkelen en daardoor extra toegevoegde waarde bieden. We leveren sinds kort bijvoorbeeld Fibrecrete ready. Dat is mortel waaraan we staalvezels toevoegen. Er is dan geen traditionele wapening meer nodig. Dat scheelt de klant een arbeidsgang, bovendien hoeft hij de wapening niet nog eens apart te bestellen. Het is niet onze kernactiviteit maar helpt wel bij ons streven om de klant te ontzorgen.’
Verder zet Mebin in op duurzaamheid om zich te onderscheiden. ‘Van Oranje BV, specialist in duurzaam amoveren en ook gevestigd in de Spaanse Polder, kopen we granulaat in. Materiaal, onder meer afkomstig uit afgebroken viaducten en gebouwen, dat we hergebruiken in onze producten. Verder beschikken we nu op drie van de vier Rotterdamse vestigingen over recyclinginstallaties. Onze vrachtwagens die terugkomen van een rit, bevatten altijd nog wat betonresten. Na wat zeefen spoelwerk, hergebruiken we die resten weer.’ Inmiddels krijgt het orderboek ook weer wat meer kleur. Van Holten: ‘We gaan een aanzienlijke hoeveelheid mortel leveren voor de verbreding van de A15 en ook voor het doortrekken van de A4.’